Digitalt möte om flygfrågan 17 dec kl 15.00

22 november 2024

Det så kallade Flygrådet, som består av företagsrepresentanter, militären, politiker och tjänstepersoner. KFH/Industrigruppen deltar i rådet, som har kontinuerliga träffar med aktörer som Swedavia och SAS, samt samråd med andra drabbade regioner som Gotland och Nordvästra Skåne.

Flygrådet bjuder nu in till ett gemensamt möte för att sammanfatta läget och diskutera den 17 december kl 15.00. Länk och annat skickas ut i god tid innan mötet.

Bakgrund

I januari försvinner flygbolaget BRA från den kommersiella flygmarknaden. Större delen av det svenska inrikesflyget blir då utan konkurrens. 90 procent av trafiken på Bromma flygplats försvinner och Stockholms stad arbetar nu för att lägga ned flygplatsen.

Den bistra realiteten i landet just nu består alltså i hundratals inställda inrikesavgångar, ökade priser och nedläggningsplaner för Bromma flygplats. Detta slår hårt mot Blekinge, men också Gotland, Nordvästra Skåne och många platser i övriga landet.

Många av Blekinges företag, myndigheter och privatpersoner är beroende av snabba och smidiga transporter till Stockholm. Flyget är en grundläggande del av infrastrukturen som gör att företag kan verka framgångsrikt i våra regioner. Men just nu finns inga avgångar mellan Blekinge och Arlanda. Mellan Gotland och Arlanda går det en avgång i veckan. Och med en urholkad tidtabell från Ängelholms flygplats tvingas företagen i nordvästra Skåne allt oftare resa till den svenska huvudstaden via Danmark.

SAS hamnar också i en monopolliknande situation. Bristande konkurrens leder ofta till högre priser och sämre turlista – därför behövs en tät dialog med bolaget. Men även om SAS ökar antalet avgångar till Arlanda sänks den totala kapaciteten när Bra försvinner. I Blekinge minskar antalet tillgängliga flygstolar i januari med runt 35 procent. Hur hanterar vi denna situation?

Vi vill understryka att vi har stor respekt för att det är ett utmanande marknadsläge, och dialogen med SAS har förts i god anda, vilket är viktigt i sammanhanget. Landshövdingen Ulrica Messing är också mycket aktiv i situationen.

Den destination som ska överta inrikesflyget är alltså Arlanda. Det är en stor flygplats. Det är långa avstånd både för människor i terminalerna och för flygplanen på rullbanorna. Inrikesflyget ska enligt uppgift rymmas på Arlanda, men mindre flygplan i rusningstid behöver parkeras en bit från terminalen, vilket gör att passagerarna får åka buss mellan flygplan och terminal. Detta förlänger restiden betydligt. Transporterna till och ifrån Arlanda är också en utmaning.

Att anpassa Arlanda flygplats för snabba och effektiva inrikestransporter kommer att ta tid. Vi behöver hitta lösningar som gör att problematiken minimeras.

Flygrådet sammankallas av flygstationschefen på Ronneby Airport, Arri Kallonen (Swedavia) och består av representanter för Region Blekinge, Visit Blekinge, Flygflottiljen F17, Marinbasen, Ronneby kommun (som representant för alla kommuner), VD-gruppen i Ronneby och KFH/Industrigruppen.