SAS och Flygplatsfrågan – status 1 oktober
01 oktober 2024
KFH/Industrigruppen deltar i det så kallade Flygrådet som agerat i frågan om SAS och Ronneby Airport. Efter ett möte tog en mindre grupp vid och genomförde ett möte med SAS på Ronneby Airport måndagen den 30 september. Mona Glans, Regional utvecklingsdirektör på Region Blekinge menade att det var en bra, konstruktiv och lösningsfokuserad dialog. Några punkter:
- SAS har ingått ett s.k Wet Lease-avtalet med BRA som innebär att man blir underleverantör till SAS (delar av BRA’s flotta) från den 1 januari 2025.
- I januari finns det 2 dagliga turer åt vardera håll och from 27 januari finns det 4 dagliga turer åt vardera håll (ingen trafik på lördagar).
- Information om Xfly som drog sig ur nuvarande avtal med kort varsel och utmaningen som finns i stora delar av Europa med att hyra in lämpliga flygplan inkl. besättning.
- SAS nya ägare ser behovet av inrikesflyg och som planerna ser ut nu kommer Sverige ha 16% större kapacitet under 2025. Man har ett större behov av en mix av flygplanstyper i Sverige.
- När BRA slutar att flyga på Bromma utökar SAS frekvenserna från Arlanda till Ängelholm, Ronneby, Visby, Göteborg, Umeå, Malmö och Luleå och det pågår en dialog med Halmstad och Kalmar.
- Det är en process mellan januari-mars där hela upplägget skall sättas och trimmas in vilket kan ta några veckor.
- Arbetsgruppen uppmärksammade SAS på att behovet är betydligt större än planerad kapacitet måndag och tisdag morgon till Stockholm samt torsdag och fredag eftermiddag till Blekinge, de tog med sig frågan till sin planeringsavdelning.
- Utveckla inrikes-produkten på Arlanda flygplats. Ex. busshållplats utanför terminal 5, försöka påverka prissättningen på Arlanda express, se över placeringen av inrikesplan så att avståndet till gate blir kortare, se över möjligheten med ”Fast track” genom säkerhetskontrollen för inrikes passagerare.
- Tanken är att bjuda in till en större träff inom några veckor och mer information om det kommer inom kort.